Translate

zondag 2 januari 2011

Molens (Vlistermolen in de winter tijdens de restauratie)

Zondagmorgen, lekker zonnetje dus even er op uit. Een kijkje nemen bij De Zesde molen in Haastrecht, Ik had vernomen dat de vervallen molenstomp aldaar gerestaureerd werd. De oude molenstomp is bijna niet meer te herkennen, de restauratie is al een heel eind op weg. Daarna ritje gemaakt door De Vlist, Langs het riviertje De Vlist naar Berkenwoude, een prachtig poldergebied in de Krimpenerwaard, Oudekerk A/d IJssel en weer via Krimpen a/d IJssel naar Capelle a/d IJssel.

De Zesde molen stamt uit 1873 en was een van de zeven poldermolens aldaar.De poldermolen is in 1914 uit dienst genomen en onttakeld.

Jaren lang heeft hij gestaan als een vervallen molenromp.

Na jaren lang beraad en plannen maken is men uiteindelijk over gegaan tot restauratie.De Romp is hersteld en de kap zit er weer op. Nu worden de wieken weer geplaatst.

De romp van de molen is uniek en heeft een duidelijke klokvorm.

De molen is de enigste van de zeven die behouden is gebleven.

8 opmerkingen:

  1. Dag Kees,

    Wat een mooi gebied is dat toch bij jullie daar in de buurt.
    Als ik die kant op ga rijd ik er bewust ook wel eens doorheen. Prachtig.

    Groet en goede zondag verder.

    Adri

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Adri, Ja mooi is het zeker in de Krimpenerwaard. Ik hoef alleen de Algrabrug bij de stormkering over en ben er.
    Bedankt voor je bezoekje, en ook een fijne zondag verder.
    Groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Verdomd mooie serie Kees! Héél mooi licht en geweldige doortekening.
    Beste wensen voor 2011 en groet,
    Ivo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees
    Prachtige serie van de Molens
    mooi gebied daar hé ik kom er ook weleens
    En de beste wensen voor 2011
    Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. een prachtige serie geworden. Altijd leuk een stukje geschiedenis erbij..Ik ben gek op molens, het blijven aparte werktuigen, iedere molen is toch weer anders.
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ben ik ffff blij Kees dat jij er weer op uit trok....
    daardoor geniet ik zoals altijd weer mee van je prachtige molenserie!!!

    Geweldig dat deze molen behouden is gebleven en gerestaureerd, het is een juweeltje met zijn klokvorm.

    Ik wens je bij deze nog ALLE GOEDS EN GEZONDHEID in 2011.

    Groetjes,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Kees,

    Nog een gelukkig en gezond 2011 toegewenst en veel fotomomenten natuurlijk! Mooie serie zeg van de molen, het is een van jouw favoriete bezigheden geloof ik hè?

    Mooie week nog en groetjes,

    Henk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk, Ja zeker met de auto of de fiets er even tussen uit en je mist niets. ook kastelen en andere historische gebouwen fotograaf ik graag. Er is nog genoeg te vinden in Nederland.

    Groet kees

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat U langs ben geweest en de moeite heeft genomen een reactie te plaatsen.